Early history: Artists fist began using live models for drawing the human form. Waist to hip ratio was used to determine "ideal proportions" for sculptures.
1391: Queen Isabella of Bavaria gives a life-size doll to Queen Ann of Bohemia to show clothes on a human form. Later called “model dolls,” they became popular gifts among aristocracy and are used as tools for designers.
1852: Charles Worth asks a shop girl to demonstrate designs and she also becomes his wife
Early 1900s: Young girls in good form are used to display clothing but not regarded as socially significant. Lady Duff Gordon of Lucille's begins to groom these girls.
1924: Opening of first modeling agencies.
Late 1940s: Dior’s New Look. Top 12 models all resemble this aesthetic eg. sophisticated, mid-thirties.
1950s: Chanel’s Total Look. Chanel uses herself and family members as models or young aristocrats styled on the designer’s looks and attitudes.
Late 1950s: ready-to-wear (prêt-à-porter)industry begins. New class of clients means models no longer corresponded to high society looks. Mass produced clothes of prêt-a-porter lines homogenizes ideal body type thanks to ready-made patterns.
1960s: Models/photographers are new elite of beautiful people. “natural” models ie. sexy, friendly and relaxed. Opposite to earlier “haughty” unrealness of couture models. Exotic models used.
1970s: The economic recession changes model fees incorporated into the advertising budget. Naturalism and androgyny trends rise. First appearance ofCalifornian look ie. tanned, “natural,” healthy.
Early 1980s: The economic comeback creates a demand for models with energy and “sense of fun."
Mid/late 80s: Supermodels. Huge fees but safe-bet as represented global ideals of beauty. Surge in media attention of fashion industry.
1990s: Displacement of natural, healthy looks. Grunge style, waif, blasé attitude= Anti-fashion statement. Adolescent body type becomes the ideal, modeling careers started much earlier.
Late 1990s: Trend of modeling with “real people,” those with interesting lives or “unusual “ features.
2010: Revisionist aesthetics, the woman's body is back.
At a 2010 conference Anna Wintour said: "Each and every one of us needs to realise we are all responsible for models' health," Wintour said, via WWD - adding that designers will have to help end the "tyranny of [sample] clothes that just barely fit a 13-year-old on the edge of puberty.” Wintour went on to say that unhealthy body standards have meant that the past decade couldn't create supermodels, like the kind we saw in the '90s. And so: "Most [models] work only when they have the uberslim physique of the very young, stop getting jobs when they fill out and hence don’t last long enough to develop public personalities, like the '90s supermodels did. As a result, more magazine covers and lucrative beauty contracts have gone to singers and actresses," she observed.
Historia temprana Los artistas empiezan a utilizar modelos vivos para dibujar la forma humana. La cintura y la cadera fueron usadas para determinar "proporciones ideales" para las esculturas.
1391: La reina Isabel de Baviera le da una muñeca de tamaño natural a la reina Ana de Bohemia para mostrar la ropa en una forma humana. Más adelante las llamadas "muñecas modelo", se convierten en regalos populares entre la aristocracia y se utilizan como herramientas para los diseñadores.
1852: Charles Worth le pide a una chica de su tienda demostrar los diseños y también se convierte en su esposa.
Principios de 1900: Chicas jóvenes con buena figura se utilizan para mostrar la ropa, pero no se considera socialmente significativo. Lady Duff Gordon, de Lucille comienza a preparar a estas chicas.
1924: Apertura de las primeras agencias de modelos.
Fin de 1940: El Nuevo Look de Dior. 12 Top Models se hacen ejemplo estético y sofisticado a mediados de los años treinta.
1950: Total look de Chanel. Chanel utiliza miembros de la familia y a ella misma como modelos o aristócratas jóvenes estilizados en las actitudes y la apariencia del diseñador.
Fin de 1950: " Listo-para-usarse "de la industria comienza. Nueva clase de clientes: los modelos ya no corresponden a como se ve la alta clase. La ropa producida en masa de las líneas de prêt-a-porter homogeniza el tipo cuerpo ideal gracias a los patrones de confección.
1960: Modelos / fotógrafos son la nueva elite de gente hermosa. "Naturales", es decir, el modelos sexy, agradable y relajado. Opuesto a la "arrogante" irrealidad de los modelos de alta costura. Modelos exóticos son usados.
1970: La recesión económica cambia los honorarios para modelos y el presupuesto de publicidad. Tendencias de Naturalismo y la androginia aumentan. Primera aparición del look californiano, "natural", saludable.
Principios de 1980: La recuperación económica crea una demanda para los modelos con energía y "sentido del humor".
Mediados/ Finales de 80's: Supermodelos. Grandes honorarios pero apuesta segura, tal como se representa los ideales mundiales de belleza. Augede atención de los medios de la industria de la moda.
1990: El desplazamiento de aspecto natural y saludable. Estilo grunge, la actitud displicente = una actitud anti-fashion. El tipo de cuerpo adolescente se convierte en el ideal, la carrera de modelado comieza desde mucho antes.
A finales de 1990: Evolución de los modelos com "personas reales", aquellos con vidas interesantes o características "inusuales".
2010: La estética revisionista, el cuerpo de la mujer está de vuelta.
En una conferencia de 2010 Anna Wintour, dijo: "Todos y cada uno de nosotros tiene que darse cuenta de que todos somos responsables de la salud de las modelos", dijo Wintour, a través de DMA - y añadió que los diseñadores tendrán que ayudar a poner fin a la tiranía "de ropa que era sólo para niñas de 13-años de edad, en el borde de la pubertad ". Wintour continuó diciendo que las normas del cuerpo no saludable han hecho que la última década no se hayan podido crear supermodelos, como las que vimos en los años 90. Así : "La mayoría de las modelos trabajan sólo cuando tienen el físico de una persona muy joven, dejan de conseguir empleo cuando crecen y por lo tanto no duran lo suficiente para desarrollar personalidades públicas, como lo hicieron las modelos de los 90's. Como resultado, más portadas de revistas y contratos lucrativos de belleza han ido a cantantes y actrices ", observó.
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